Monday, December 1, 2014

PETUA MENGHALAU TIKUS DARI RUMAH ANDA

Kehadiran si tikus ke rumah saya since last week memang amat tidak disenangi. Pepagi je dengar jek bunyi si tikus menggeledah di dapur saya. Dah lama sebenarnya masalah si tikus tak datang. Kali ni datang pula dia. Agaknya tikus pun cuti sekolah kot (gurau jek ye).. So, apa lagi meng'google' lah saya mencari petua untuk menghalau tikus ni. Memang banyak cara & petua sebenarnya. 

Cara yang paling berkesan so far dengan menggunakan perangkap tikus tapi cari punya cari tak jumpa pula perangkap tikus tu. Nampak sangat dah lama tak guna kan. So, alternatif lain yang saya guna ialah:

  • Daun Pandan

     

     

    Dalam banyak-banyak petua saya terjumpa petua yang menggunakan daun pandan ni sebabnya tikus takut pada daun pandan. Saya merincik daun pandan sehingga halus then saya letakkan dilaluan yang mungkin tikus akan lalui. 

    So far, eksperimen berjaya tapi hanya seketika cuma sebab bila aroma daun pandan tu dah hilang si tikus akan menjengah semula. Semalam dia dah buat onar kembali di dapur saya. So, saya akan gunakan cara yang selalu suami saya guna adalah meletakkan perangkap tikus di dapur malam nanti.


Jikalau anda mempunyai masalah yang sama dengan saya boleh juga mencuba petua ini. Mana tahu ianya berkesan untuk anda.

Kalau anda ada apa-apa petua yang menarik lagi untuk menghalau tikus, jangan lupa kongsikan petua anda di ruangan komen ya.

Terima kasih...

No comments:

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2019

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI  buat semua kengkawan yang mengenali diri ini. Maaf zahir & batin daripada keluarga kecilku ini at...