Wednesday, July 15, 2015

IFTAR BERSAMA RAKAN SEKERJA MR.J DI RESTORAN MERAH


Di minggu-minggu akhir Ramadhan memang dipenuhi dengan majlis berbuka puasa di sana dan di sini. Tempat kerja Mr.J pun tak terlepas dari mengadakan majlis berbuka puasa ni. So, dorang pilih untuk berbuka puasa di Restoran Merah di area Bukit Beruntung juga. So senang. Tak payah rushing2 nak ke sana & ke sini.

Rakan-rakan sekerja Mr.J majoritinya telahpun berkahwin. Sempat berbual-bual & berkenalan dengan ister-isteri kepada kawan Mr.J. Semuanya peramah belaka. Almaklum la, Mr. J ni di kira sebab ahli baru jugak dalam team 'Shift B' ni sebab sebelum ni Mr.J di 'Shift A'. Kalau di 'Shift A' saya dah pun kenal kebanyakan isteri-isteri kepada kawan Mr.J.

Dapat tambah lagi kenalan. Biar ramai kenalan tapi zero musuh kan. Menu iftar pada hari tersebut macam biasalah, menu yang simple dan yang pastinya 'kena'dengan tekak semua yang hadir. Antara menunya adalah seperti Ikan Siakap Masak 3 Rasa, Udang Celup Tepung, Sambal Udang dengan Petai, Sup Ekor, Sayur Campur, Tomyam Campur, satay dan Sup Ayam untuk kanak-kanak serta Jus Tembikai sebagai penyegar tekak. Tuan kedai pula sediakan buah tembikai sebagai pencuci mulut.

Semua menu memang sedap-sedap belaka. Lagipun Restoran Merah ni memang kedai makan favourite kami sekeluarga kalau tak sempat masak or nak penuhi impian Hannah yang sangat sukakan Koteow Ladna. Special nya kat situ, tukang masak & tukang order memang dah tahu cara penyediaan Koteow Ladna untuk Hannah yang taknak pedas & cili tapi nak sotong banyak.

So. Lets the picture tells the story ok. Check it out!

RESTORAN MERAH
Ni la Restoran Merah kegemaran kami sekeluarga

Panjang kan table kami?

Selamat Berbuka Puasa










Seronoknya rasa berbuka puasa bersama-sama ni. In shaa Allah...panjang umur, murah rezeki tahun depan kita anjurkan lagi.


Tuesday, July 14, 2015

TIPS UNTUK ELAK MENGANTUK KETIKA MEMANDU PULANG KE KAMPUNG HALAMAN



Lebih kurang 2 hari sahaja lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Pastinya masing-masing sudah tidak sabar untuk pulang berhari raya di kampung halaman kan? Saya juga begitu. Semestinya bakal pulang ke kedua-dua kampung halaman di Kedah dan juga Perak.


Walau di mana sahaja kampung halaman anda pastikan anda merancang perjalanan terutama bagi mereka yang memandu bersendirian. Pastikan anda tidak mengantuk untuk mengelakkan sebarang masalah dan kejadian-kejadian yang tidak diingini. Jadi, sebelum anda pulang ke kampung halaman, jom tengok tips yang saya kongsikan ini untuk mengelakkan anda mengantuk. Mudah-mudahan info yang dikongsikan ini dapat membantu anda.

Antara tips nya adalah:
  •  Rehat secukupnya sebelum memulakan perjalanan
Pastikan anda mendapat rehat yang secukupnya terutamanya tidur yang mencukupi. Untuk memandu berseorangan ataupun bersama keluarga sekalipun untuk perjalanan yang jauh anda perlu memastikan tubuh badan anda sihat dan berada dalam keadaan yang tenang. Kadang-kala keadaan stress boleh membuatkan anda hilang tumpuan pada pemanduan. Jangan sesekali memaksa diri untuk memandu dalam keadaan stress atau mengantuk kerana ianya akan mengundang bahaya. Apabila anda berasa letih atau mengantuk, berehatlah seketika di RnR yang disediakan oleh pihak lebuhraya.

  • Elak memandu berseorangan
Seeloknya bawalah seorang rakan atau ahli keluarga sebagai teman berborak anda agar anda tidak mudah berasa bosan dengan perjalanan yang panjang atau mengalami kesesakan. Pelbagai topik boleh dibualkan untuk mengelak mengantuk. Jika anda keletihan untuk meneruskan perjalanan sekurang-kurangnya kawan anda boleh mengganti anda untuk meneruskan perjalanan. Saya juga mengamalkan perkara yang sama. Takkan saya biarkan Mr. J memandu bila dia kelihatan letih atau mengantuk. Pelbagai topik yang akan kami borakkan untuk menceriakan suasana. Jika kedua-dua kami tak mampu untuk meneruskan perjalanan, kami akan berhenti di tempat yang cerah & tidak sunyi di RnR yang disediakan untuk tidur seketika melepaskan keletihan.

  • Pasang radio atau lagu secara kuat 
Saya rasa cara ini ramai yang praktikkan kan? Bukan sahaja untuk perjalanan jauh, malah untuk ke tempat kerja sekalipun tetap akan saya pasangkan radio dengan kuat untuk elak mengantuk dan stress menghadapi kesesakan jalanraya. Memandu dalam keadaan yang terlalu sunyi terutamanya di waktu malam memang akan cepat membuatkan kita rasa bosan & mengantuk. Pasanglah lagu-lagu kesukaan anda. Untuk pulang ke kampung berhari raya pastinya seronok apabila dapat memasang & mendengar lagu-lagu raya yang evergreen.

  • Berehat sekejap jika perlu
Seperti yang saya katakan di atas tadi, sememangnya saya dan Mr. J akan berhenti di mana-mana RnR yang berdekatan untuk tidur atau berehat seketika sekiranya kedua-dua kami tidak mampu untuk meneruskan perjalanan. Ada kalanya kami akan berhenti untuk minum atau makan dan membetulkan segala urat-urat dan otot-otot untuk recharge tenaga semula. Bila rasa sudah bersedia untuk meneruskan perjalanan kami akan mula bergerak semula.

Jangan merisikokan diri anda dan kelurga semata-mata ingin sampai cepat di kampung halaman.

"Berhati-hati dalam pemanduan...Biar lambat sampai asalkan selamat... Ingatlah orang yang tersayang"

SELAMAT BALIK KAMPUNG & SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI..

6 CARA MENGATASI ALAHAN KETIKA HAMIL

Pastinya berita kehamilan adalah berita yang paling ditunggu-tunggu dan berita yang paling gembira buat semua pasangan suami isteri yang telahpun berkahwin dan juga keluarga masing-masing. Tapi yang tak sukanya apabila mengalami rasa 'sickness' atau alahan ketika di awal kehamilan. Kadang-kadang alahan ini terjadi sehingga ke trimester akhir bagi sesetengah orang. Kawan sepejabat saya pernah menceritakan bahawa alahan yang di alaminya adalah dari trimester pertama sehinggalah ke trimester akhir menyebabkan  beliau kerap mengambil cuti sakit. Alahan atau morning sickness adalah sebahagian daripada perkara normal yang akan dilalui oleh bakal ibu.

Mungkin ada sesetengah wanita hamil bernasib baik langsung tidak mengalami sebarang alahan tetapi ada pula yang sampai perlu ditahan di wad hospital akibat mengalami dehidrasi teruk kerana muntah dan kehilangan banyak air dalam badan. Setiap kehamilan adalah berbeza-beza pengalamannya pada setiap individu. Alhamdulillah, saya hanya mengalami alahan biasa seperti mual dan loya di awal trimester sahaja. Masuk sahaja trimester kedua alahan langsung tiada dan proses 'membina badan' berlaku dengan jayanya sehingga berat badan naik 17 kg akhirnya.

Bagi wanita hamil yang sedang mengalami keadaan ini jangan cepat hilang sabar. Kuatkan semangat demi zuriat tersayang yang sedang dikandung. Tanamkan dalam minda anda bahawa rasa tidak selesa alahan tersebut akan hilang selepas tiga bulan pertama kehamilan.

Mungkin beberapa tip berikut boleh anda lakukan bagi mengurangkan sedikit sebanyak ketidakselesaan yang dialami.

  1. Jangan minum terlalu banyak
Minum banyak air terutama air masak sememangnya amalan hidup yang sihat. Namun demikian keinginan untuk minum air masak ketika awal kehamilan biasanya hilang dalam kalangan ibu hamil. Bahkan ada yang akan termuntah atau langsung tidak boleh menelan air masak tersebut. Jangan risau tentang hal ini kerana ia akan kembali normal sebaik melepas fasa alahan. Sebaiknya minum air dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap.
  1. Elakkan makan dalam kuantiti yang banyak
Ada kalangan ibu hamil akan hilang selera makan tetapi ada pula yang semakin menjadi-jadi selera makannya. Tidak kira sama ada anda berada dalam kategori hilang selera makan atau semakin berselera, anda perlu amalkan pemakanan yang sihat dan makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Ia juga bagi membolehkan makanan mudah dihadam dan menghindarkan bakal ibu daripada berasa mengah.
  1. Amalkan minum teh halia
Rasa halia yang pedas dan hangat dapat mengurangkan rasa mual dan loya yang dialami oleh ibu hamil. Anda boleh minum teh yang dicampur hirisan halia atau air suam dicampur halia bagi melegakan rasa loya.
  1. Elakkan pergerakan mengejut
Apabila hendak bangun daripada tidur, elakkan daripada bangun secara mengejut. Sebaiknya berbaring seketika bagi mengelakkan kepala berasa pening. Begitu juga ketika sedang duduk, jangan terus bangun mendadak dan melakukan aktiviti lain.
  1. Rajin berjalan kaki
Jangan jadikan alasan loya dan mual di awal mengandung untuk malas berjalan kaki. Tahukah ibu, dengan melakukan rutin berjalan kaki anda dapat mengurangkan rasa mual dan loya. Bahkan senaman berjalan kaki juga bagus untuk melancarkan peredaran darah dalam badan.

      6. Mengamalkan suplemen yang bersesuaian

Apabila kita disahkan hamil bermakna pengambilan sebaran ubat-ubatan juga terhad dan tidak boleh sembarangan. Sekiranya alahan bertambah teruk semestinya doktor akan memberikan ubat untuk tahan muntah. Selain daripada itu, anda juga boleh mengamalkan pengambilan Peppermint Ginger Plus yang awesome ini. In shaa Allah, sedikit sebanyak dapat mengurangkan loya & muntah akibat alahan tersebut.



Dapatkan Produk/Suplemen Shaklee Daripada Saya. Anda layak mendapat konsultasi PERCUMA: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse
pm/whatsapp/call : 012-3464964
 
 

Saturday, July 11, 2015

CARA MENGATASI MASALAH KEKEJANGAN YANG SERING MENGHANTUI IBU-IBU HAMIL


Pemilihan kasut

Penggunaan kasut yang sesuai dan selesa sepanjang hari sangat penting. Dalam pada itu, gunakan juga stoking sokongan yang boleh membantu anda daripada mengalami kekejangan. Oleh sebab itulah ibu hamil tidak digalakkan memakai kasut betumit tinggi untuk menjaga kestabilan badan. barulah dapat elakkan dari kesakitan pinggang, kaki & abdomen.

Senaman regangan

Buat senaman regangan otot sebelum tidur. Anda boleh melakukannya dengan menarik jari kaki ke arah lutut sambil menolak tumit jauh daripada badan. Tapi harus diingat ye bahawa hanya senaman ringan dan khas untuk ibu hamil sahaja yang boleh dilakukan untuk mengelakkan sebrng komplikasi atau kecederaan.

Banyakkan pergerakan

Elakkan daripada berdiri untuk tempoh masa yang agak lama. Apabila duduk pula, sentiasa putarkan buku lali dan lakukan pergerakan kaki. Sebenarny membuat banyak pergerakan semasa hamil amatlah bagus untuk melatih otot-otot badan kita berfungsi dengan baik & persediaan untuk melahirkan nanti.

Suplemen kalsium

Amalkan pengambilan suplemen kalsium setiap hari. Sebaik-baiknya ambil Ostematrix Shaklee 4 biji sehari sebelum waktu tidur. Selain dapat elakkan kekejangan, sembelit pun dapat dielakkan. Korang dapat bangu pagi dalam keadaan yang segar. In shaa Allah.

Tinggikan kaki

Alas kaki dengan bantal ketika tidur. Jadi anda dapat meninggikan paras kaki berbanding badan. Cara ini memang digalakkan bukan sahaja ketika hamil malahan juga sangat bagus diamalkan oleh semua. Memang dapat elakkan dari kekejangan kaki dan juga rasa lenguh-lenguh.


Dapatkan Produk/Suplemen Shaklee Daripada Saya. Anda layak mendapat konsultasi PERCUMA: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse
pm/whatsapp/call : 012-3464964


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali

BANYAKNYA GANJARAN PUASA RAMADHAN


Alhamdulillah sampai sudah kita ke 24 Ramadhan. Semoga amalan kita diterima Allah. Semoga kita juga dapat mempertingkatkan lagi amalan-amalan di malam akhir Ramadhan kali ini. In Shaa Allah. Banyak sebenarnya ganjaran yang dijanjikan Allah pada seluruh UmmatNya terutama sekali di bulan penuh keberkatan & mulia ini. Jom sama-sama kita merebut segala ganjaran yang tersedia indah ini untuk bekalan kita di akhirat sana.

GANJARAN-GANJARAN YANG DIJANJIKAN ALLAH DI BULAN RAMADHAN






1. Pintu Syurga Dibuka, Ditutup Pintu Neraka

"Apabila telah tiba Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu-pintu neraka dan diikat semua syaitan." (Hadith Riwayat  Al-Bukhari dan Muslim)

2. Pahala Berlipat Kali Ganda

"Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah 700 kali ganda. Allah berfirman: ' Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku memberikan balasan kepadanya kerana dia telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku." (Hadith Riwayat Muslim)

3. Perisai Dari Siksaan

"Puasa itu perisai yang dipergunakan seorang hamba untuk membentengi dirinya dari siksaan neraka." (Hadith Riwayat Imam Ahmad)

4. Doa Sangat Mustajab

"Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang puasa, doa orang yang di zalimi dan orang yang musafir." (Hadith Riwayat Al-Bukhari, Ahmad dan Tirmidzi)

5. Diampun Segala Dosanya Yang Lalu

"Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu." (Hadith Riwayat An-Nasai'e)

6. Jauh Dari Api Neraka

"Barangsiapa yang berpuasa sehari pada jalan Allah nescaya Allah akan menjauhkan mukanya dari api neraka (sejauh perjalanan) 70 tahun." (Hadith Riwayat Al-Bukhari)

7. Beroleh 2 Kegembiraan

"...Dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan iaitu; apabila berbuka, dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya, dia gembira dengan puasanya." (Hadith Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

8. Masuk Dalam Syurga

"Di dalam syurga terdapat satu pintu yang disebut Ar-Rayyan; pada hari Kiamat orang-orang yang berpuasa masuk daripadanya (dan) tidak seorang pun selain mereka memasukinya..." (Hadith Riwayat Al-Bukhari)



Friday, July 10, 2015

15 KELEBIHAN B-COMPLEX SHAKLEE YANG PERLU ANDA TAHU


Vitamin B-Complex atau dipanggil juga Asid Folik amat berkait rapat dengan kehamilan. Walau bagaimanapun B-Complex ini sesuai untuk semua peringkat umur daripada remaja sehinggalah ke usia tua. Funsi-fungsinya tidak terhad untuk kehamilan sahaja ye kawan-kawan. A
Korang perlulah kenali B-Complex ini sebaiknya sebab selepas itu korang pasti akan jatuh cinta! Vitamin B-Complex ini banyak kelebihannya. Antaranya ialah:

  1. Membantu mengurangkan simptom PMS (senggugut).
  2. Membantu mengurangkan masalah keletihan mata.
  3. Membantu masalah keletihan & sakit kepala.
  4. Membantu pembentukan sel darah merah yang sihat.
  5. Membantu meredakan alahan.
  6. Membantu memperbaiki masalah kulit kepala & rambut.
  7. Membantu mengurangkan tekanan, kemurungan dan insomnia.
  8. Membantu mengurangkan risiko kerekahan mulut.
  9. Membantu menukarkan makanan kepada tenaga.
  10. Menggalakkan kesihatan jantung.
  11. Membantu kelancaran urat saraf.
  12. Mengelakkan sembelit.
  13. Membantu merendahkan kadar gula dalam darah seterusnya dapat mencegah diabetes.
  14. Mengatasi masalah seksual lelaki & memperbaiki hubungan suami dan isteri.
  15. Membantu mengelakkan sawan, epilepsi & ketagihan makanan.

Begitu banyak kelebihannya kepada kita, jadi amatlah rugi jika korang tak cuba.


Hubungi segera: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse
pm/whatsapp/call : 012-3464964
WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali



Thursday, July 9, 2015

8 PUNCA CEPAT MARAH SAMPAI ORANG TAKUT NAK TEGUR


Adakah anda tergolong dalam kalangan yang cepat marah atau panas baran tanpa sebab-sebab yang munasabah?

Marah sebenarnya merupakan emosi yang sihat seperti juga menangis atau ketawa. Jika seseorang marah mungkin juga penyebabnya adalah disebabkan kecewa, takut, tersinggung atau merasa terluka. Namun, jika sekiranya anda dapati insan terdekat anda yang selalu marah secara berlebihan, selidik dahulu puncanya. Hal ini terjadi mungkin disebabkan oleh pengambilan ubat-ubatan atau penyakit.

PUNCA-PUNCA CEPAT MARAH

### Hipertiroidisme
  • Terjadi kerana kelenjar tiriod menghasilkan hormon tiroid yang terlalu banyak.
  • Biasa dialami oleh wanita.
  • Hormon tiroid mempengaruhi sistem metabolisme dan secara tak langsung akan meningkatkan kegelisahan, gugup serta kesukaran memberi tumpuan.
  • Jika hormon ini terlalu aktif ianya akan menyebabkan anda mudah marah kepada orang disekeliling anda.
### Ubat Kolesterol
  • Bagi sesiapa yang mengambil ubat kolesterol tinggi akan memberi kesan sampingan seperti mudah hilang sabar.
  • Statin yang membuat serotonin lebih rendah sekali gus akan menyebabkan peningkatan depresi & kematian.
### Diabetes
  • Pesakit diabetes akan kekurangan gula dalam darah yang boleh menyebabkan amarahnya meningkat.
  • Ketidakseimbanagn kadar gula pada tubuh akan menyebabkan ketidakseimbangan serotonin dalam otak.
  • Akibatnya, seseorang menjadi lebih agresif, kebingungan, marah berlebihan dan mudah berasa panik.
### Depresi
  • Mereka yang berada dalam keadaan depresi akan mudah merasa marah, gelisah dan akan menyebabkan perasaan tidak berharga, malu atau merasa bersalah.
### Autisme
  • Gangguan perkembangan ini boleh mempengaruhi pertumbuhan otak secara normal serta ketrampilan diri dan cara bersosial.
  • Kebanyakan perkara yang menstimulasi sensori dapat meningkatkan kemarahan para penghidap autisme.
### Alzheimer
  • Pesakit yang menderita penyakit ini akan menyebabkan ledakan kemarahan mudah terjadi.
 ### Ubat Tidur
  • Ubat tidur seperti Benzodiazepin bertindak sebagai melambatkan fungsi otak.
  • Dengan pengurangan beberapa fungsi , ubat tidur ini mampu menambah kemarahan seseorang.
### Sindrom Pra Menstruasi
  • Sindrom PMS ini terjadi pada wanita akibat ketidakseimbangan hormon estrogen & progesteron.
  • Wanita akan menjadi sangat sensitif & mudah marah tanpa alasan yang munasabah.
  • Mood wanita juga mudah berubah-ubah pada 2 minggu terakhir atau sebelum PMS.

Dengan penjelasan-penjelasan seperti di atas diharapkan agar kita tidak terlalu berfikiran negatif terhadap mereka-mereka yang mudah marah atau cepat baran ini. Mereka sebenarnya memerlukan sokongan moral daripada orang-orang yang mereka sayag & paling dekat dengan mereka.


Wednesday, July 8, 2015

5 PETUA YANG BOLEH DIAMALKAN IBU HAMIL UNTUK MENCEGAH BAYI DARIPADA JAUNDIS


Bakal-bakal ibu yang bakal melahirkan samada buat pertama kali ataupun yang telah berpengalaman pastinya akan memikirkan tentang cara untuk mengatasi jaundis/demam kuning bayi kan? Kebanyakan dari bayi-bayi yang baru lahir akan menghidapi jaundis ini samada yang teruk ataupun tidak dari segi bacaan darah. So, hari ni saya nak kongsi beberapa petua atau amalan yang boleh dipraktikkan oleh ibu-ibu semasa dalam tempoh kehamilan ini untuk pencegahan awal daripada bayi terkena jaundis.

Semoga dapat menjadi rujukan dan manfaat untuk kita semua termasuklah saya. Antara petuanya adalah seperti:


1. Amalkan meminum susu kambing 2 cawan sehari semasa sarapan dan sebelum tidur.

 

2. Makan buah delima atau minum pati delima sekurang-kurangnya 500ml sehari.

 

3. Amalkan makan 3 sudu madu tanpa air atau minum air dengan dicampur 5 sudu madu setiap hari.

 

4. Amalkan makan buah kurma sebagai sarapan.

5. Amalkan minum air kepala muda setiap hari ketika hampir bersalin kerana air kelapa dikatakan baik untuk bayi selain dapat mengelakkan jaundis.



Alhamdulillah, saya ada mengamalkan 3 daripada 5 petua di atas seperti mengambil kurma sebagai snek harian saya sehinggalah ke saat hendak bersalin. Saya juga mengamalkan pengambilan madu serta minum air kepala muda yang agak kerap semasa trimester akhir kehamilan. Walaupun Hannah juga terkena jaundis tetapi jaundis nya cepat turun dan tidak berpanjangan. Alhamdulillah Hannah dilahirkan dengan sihat, rambut dan kulit kepala yang bersih serta kulit yang gebu.


Tuesday, July 7, 2015

MERAWAT SELSEMA BAYI SECARA SEMULAJADI


Para ibu bapa pastinya akan rasa sedih dan terseksa melihat anak-anak mengalami selsema terutama yang masih bayi. Saya sendiri pernah laluinya semasa Hannah berusia 1 tahun lebih di mana Hannah terkena selsema. Sedihnya hati saya pada ketika itu bila tengok keadaanya yang tidak selesa dengan tidurnya terganggu kerana hidungnya tersumbat dan berair serta makan minumnya juga terganggu. Nak tak nak memang saya dan suami memang ada bawa Hannah berjumpa pakar kanak-kanak. Selain daripada itu, saya juga ada mencuba beberapa petua tradisional seperti yang pernah saya ceritakan sebelum ini. Untuk petua kali ni saya dapatkan dari majalah Pa & Ma. Almaklumlah dulu hingga kini peminat tegar majalah tersebut. Tidak elok sebenarnya jika kita terlalu dedahkan bayi kita pada ubat-ubatan.

Bagaimana caranya?

Semestinya dengan menggunakan bawang putih. Rawatan semulajadi yang sangat mudah dan kosnya juga murah. Boleh diperoleh daripada dapur rumah masing-masing bukan. Dengan izin Allah, selsema bayi akan berkurangan. 

 

 


Caranya dengan mengambil seulas bawang putih. Bakar bawang putih tersebut di atas dapur masak sehingga berwarna kehitaman. Seeloknya bakar/panggang bawang putih tersebut sekali dengan kulitnya. Kemudian ketukkan bawang tersebut dan campurkan dengan minyak habbatusauda atau jika tiada boleh juga menggunakan minyak zaitun atau minyak masak. Setelah itu sapukan minyak tersebut pada dada bayi anda, belakang badan dan juga tapak kaki anak anda selepas mandi dan sebelum tidur.

Seorang bayi memang tidak pandai untuk mengeluarkan hingus di dalam hidungnya, jadinya kita sebagai ibu bapa perlulah membantunya mengeluarkan hingus tersebut agar sistem pernafasannya tidak terganggu. Kita boleh juga lakukan rawatan wap air dengan campuran minyak bawang putih. Caranya dengan memanaskan air menggunakan pemanas botol atau makanan bayi, sterilizer botol atau dalam periuk/baldi.


Selepas air menggelegak, bolehlah dimasukkan beberapa titis minyak bawang putih berserta sedikit bawang putih yang diketuk daripada minyak tersebut. Kemudian tiarapkan anak di atas peha anda supaya hidungnya dapat menghidu wap minyak bawang putih tersebut. Lalukan selama 10 hingga 20 minit dua kali sehari selama tiga hingga keempat hari. In Shaa Allah, melalui cara ini, ia dapat membantu hingus anak anda mengalir keluar dengan lebih lancar.

Sekiranya bayi anda menangis, jangan risau kerana keadaan ini dapat membantu mengeluarkan cairan lendir dari hidungnya. Selepas tamat sesi rawatan wap, ibu bapa boleh gunakan alat penyedut hingus bayi  (nasal aspirator) untuk menyedut saki-baki hingusnya.

Monday, July 6, 2015

5 KHASIAT TELUR KUNING YANG MEMBERI KEBAIKAN KEPADA KESIHATAN




Kebanyakan daripada kita ada yang tak suka makan kuning telur kan? Anak saya, Hannah pun tak suka makan kuning telur dalam telur rebus kecuali kalau di buat telur dadar, telur mata atau telur separuh masak baru Hannah makan. Hairan juga sebab sebelu ni dia minat sangat telur kuning sampai berebut dengan orang lain. Haaa..mungkin selera sudah berubah kot. apa-apa pun anda perlu tahu bahawa telur kuning ni banyak khasiatnya tau. Antaranya:
Kaya Nutrisi
  • Untuk pengetahuan anda, bahagiankuning telur lebih banyak mengandungi nutrisi berbanding putih telur. Hampir 90% zat dan nutrisi terselit dalam kuning telur. Putih telur hanya mengandungi protein. Rupanya khasiat sebiji telur tersembunyi disebalik telur putih.

Kaya Dengan Vitamin K
  • Jarang untuk kita peroleh Vitamin K menerusi sayur dan buah tetapi anda boleh 'rebut'vitamin jenis ini dalam kuning telur. Vitamin K jarang ditemui pada sayur dan buah sebaliknya anda boleh perolehinya daripda kuning telur. vitamin K sangat diperlukan untuk kekuatan tulang dan membantu mencegah Osteoporosis. So, lepas ni kalau makan telur janganlah dibuang telur kuning tu ye.

Otak Sihat
  • Kuning telur juga mempunyai Vitamin B-Complex yang tinggi. Oleh kerana itu, jika anda makan kuning telur pastinya dapat meningkatkan kecerdasan otak. Khasiat ini diperlukan untuk mencegah tekanan dan alzheimer.

Penurunan Berat Badan
  • Mitos ada menyatakan bahawa apabila makan telur kuning akan menyebabkan berat badan naik dan tinggi kolestrol. Sebaliknya kuning telur kaya dengan nutrisi dan dapat meningkatkan energi tubuh walaupun anda tidak makan banyak, hasilnya kalori tubuh anda dapat digunakan secara efektif.

Mencegah Kanser Payudara
  • Seperti yang para wanita sedia maklum kanser payudara amat digeruni. Istimewa untuk wanita, kuning telur adalah ubat pencegah kanser payudara kerana mengandungi selenium. Nutirisi ini mencegah tumbuhnya sel kanser pada payudara dan mencegah kanser usus besar.
Walau bagaimnapaun, pengambilan telur kuning berlebihan juga akan membawa mudarat kerana ia juga mempengaruhi kadar kolestrol dalam tubuh kita. Makan secukupnya dan tidak lebih 2 biji telur sehari.

Tetapi ada juga sesetengah daripada kita yang tidak suka telur. jadi, daripada mana kita boleh dapatkan nutrisi yang ada dalam telur seperti Vitamin K, B- Complex dan selenium? Selain daripada sayuran, buah-buahan dan sumber-sumber makanan lain, cara yang paling mudah untuk kita peroleh nutrisi tersebut semestinya daripada pengambilan B-Complex Shaklee dan Ostematrix Shaklee.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi segera: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse

pm/whatsapp/call : 012-3464964

WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali

Saturday, July 4, 2015

PETUA MUDAH MEMBERSIHKAN KOTORAN TANPA MELENGUHKAN TANGAN


Petua membersihkan Kotoran di dapur

Dapur dengan wanita memang tidak dapat dipisahkan. Eh, ke ada wanita yang tak suka masuk dapur? Saya yakin memang ada wanita sebegitu tetapi kita abaikan sahaja sebab hari ini saya nak berkongsi petua-petua mudah untuk membersihkan kotoran terutamanya di dapur tanpa melenguhkan tangan. Antara petua-petua yang telahpun saya cuba adalah seperti berikut:

1.  SERBUK PENAIK

Serbuk penaik boleh digunakan untuk membersih kotoran-kotoran degil di dapur. Caranya mudah sahaja iaitu dengan menuang serbuk penaik dan air secukupnya di atas kuali. Biarkan lebih kurang 15 minit. Serbuk penaik ini dikatakan mampu menanggalkan kotoran dengan cepat.

2.  CUKA

Seperti yang kita sedia maklum cuka ni bersifat tajam dan mampu menghakis. Cuka perlu dituangkan di atas periuk atau kuali yang berminyak. Biarkan selama 10 minit sebelum anda menggosok dengan sabun.

3.  PANASKAN PERIUK

Jika kotoran masih terlekat, anda mungkin boleh mencuba untuk memanaskan kembali periuk atau kuali supaya minyak mencair terutamanya lemak-lemak makanan. Selepas itu, tuangkan air suam dan bersihkan dengan sabun dan air suam.

4. GUNAKAN BASIC H

Sekarang segala kerja rumah saya terutamanya di dapur menjadi mudah dan lebih yakin kerana kandungannya adalah semulajadi & selamat. Saya dah tak risau sekiranya anak saya Hannah hendak menolong saya membersihkan pinggan atau botol susunya kerana Basic H tidak mengandungi kandungan bahan kimia yang merbahaya seperti phospate yang mungkin boleh membahayakan kanak-kanak jika terkena mata dan sebagainya. Basic H dihasilkan daripada bahan-bahan yang berasal daripada kelapa dan jagung.


Oleh yang demikian, sangat sesuai digunakan oleh mereka yang alergik terhadap sabun dan lain-lain bahan pencuci. Kegunaan Basic H adalah 1001 macam. Penggunaan Basic H juga amat menjimatkan kerana sehingga kini setelah 3 bulan menggunakannya untuk menyelesaikan pelbagai urusan surirumah masih belum habis separuh botol.

Kesimpulannya, kita mempunyai banyak pilihan dalam apa jua yang kita lakukan. Jika ada produk yang selamat digunakan seisi keluarga apa salahnya kita mencuba kan?

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk semua.

Hubungi segera: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse
pm/whatsapp/call : 012-3464964
WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali

Friday, July 3, 2015

5 BAHAYA KERINGKAN PAKAIAN DALAM RUMAH



Saya tahu mesti ramai antara kita yang sidai pakaian dalam rumah kan especially mereka-mereka yang bekerja. Almaklum la keluar rumah seawal pagi dan sampai rumah pula dah malam. 5 hari seminggu bekerja hanya punya hari minggu sahaja untuk selesaikan kerja rumah dengan lebih sempurna tetapi takkan nak tunggu hari minggu baru nak basuh baju kan? Kalau isirumah ramai mesti hari-hari bakul pakaian kotor akan penuh kan?

Sedangkan saya yang hanya tinggal bertiga pun hari-hari bakul pakaian kotor penuh. Nak tak nak memang terpaksa basuh pakaian 2 hari sekali dan semestinya sebelah malam. Memandangkan dirumah takde pengering jadinya terpaksa keringkan manually dengan menyidai pakaian di ampaian. Jadinya, kadang-kala sesudah subuh saya akan menyidai pakaian di luar rumah tetapi kadang-kala apabila terlalu mengejar masa atau hari mendung atau hujan memang saya akan menyidai pakaian di dalam rumah, di dalam bilik belakang. Bila hari mula mendung, rasa tak yakin nak biarkan pakaian disidai diluar memandangkan rumah yang baru saya duduki bulan March lepas masih belum dipasang awning.

Sambil membelek-belek majalah Mingguan Wanita, terbaca pula info bahawa menyidai atau menjemur pakaian dalam rumah boleh membawa kepada masalah kesihatan. So, saya kongsikan di sini info tersebut supaya dapat memberi manfaat dan menjadi rujukan di kemudian hari.

BEBERAPA ALASAN MENJEMUR PAKAIAN DALAM RUMAH BOLEH MENJEJASKAN KESIHATAN

  1. Boleh Mededahkan Diri Kepada Kanser
  • Risiko kanser ini datangnya daripada pelembut fabrik atau pakaian yang mempunyai kandungan acetaldehydes yang tinggi. So, lepas ni kita perlu mengambil tahu kandungan bahan tersebut dalam pelembut fabrik kesukaan kita sebab sudah semestinya kita akan menggunakan pelembut fabrik untuk memastikan pakaian kita berbau wangi dan segar.
       2. Pengaruh Alergi
  • Jika anda mempunyai masalah alergi pada kulit atau sebarang masalah yang melibatkan  gangguan pernafasan, maka anda perlu mengubah habit menjemur pakaian dalam rumah kerana udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria. Ini adalah salah satu faktir utama anda mengalami alergi seperti ruam dan gangguan pernafasan.
       3. Beracun
  • Pernah tak anda basuh pakaian lepas tu terlupa nak sidai untuk satu tempoh masa yang lama? Sesudah anda pulang dari kerja dan anda dapati pakaian tersebut sudahpun berbau busuk walaupun semasa anda membasuh tadi anda telahpun meletakkan pelembut fabrik. Itulah racunnya. kemudiannya, udara tersebut disedut dan lama-kelamaan akan memberi kesan buruk pada kesihatan anda tanpa anda sedari.
       4.  Penyakit Asma
  • Pengeringan pakaian di dalam ruangan rumah akan menyebabkan peningkatan kelembapan dan secara tidak langsung akan menyebabkan peningkatan pada debu. Ini adalah satu alasan utama yang menyebabkan asma dan alergi.
      5. Lemahan Sistem Ketahanan Tubuh
  • Jika anda selalu melaksanakan aktiviti menjemur pakaian dalam rumah, lama-kelamaan akan menyebabkan sistem ketahanan tubuh anda menjadi lemah. So, adalah tidak pelik sekiranya anda atau keluarga sering diserang selesema, batuk ataupun demam dan juga penyakit-penyakit lain.
Kesimpulannya di sini, kita perlulah memaksimakan aktiviti menjemur pakaian di dalam rumah jika kita sayangkan keluarga kita. Saya akui, kadang-kala atas sebab-sebab tertentu kita terpaksa menjemur pakaian kita di dalam rumah kerana bukannya semua dari kita mampu atau gemar untuk ke dobi untuk mencuci kering pakaian. Sebagai seorang wanita perlulah sedaya upaya memastikan yang terbaik buat keluarga kita.

Gambar Ihsan: Google

Thursday, July 2, 2015

BENARKAH PRODUK MILK BOOSTER DAPAT MEMBANTU MENINGKATKAN PENGHASILAN SUSU IBU?

 

 

Sengaja saya pilih tajuk ini untuk berkongsi serba sedikit pengalaman dan juga ilmu dari hasil pembacaan saya agar kita sama-sama dapat memahami konsep penyusuan ini terutama buat bakal-bakal ibu. Jika soalan tersebut diajukan kepada saya, saya akui produk milk booster atau penggalak susu ibu banyak membantu saya meningkatkan dan memperbanyakkan susu ibu sehingga saya dapat menyusukan Hannah sehingga usianya 2 setengah tahun. Perasaan saya? Alhamdulillah..bersyukur sangat-sangat kepada Allah kerana Allah telah izinkan & permudahkan niat saya untuk menyusukan Hannah sehingga umurnya 2 setangah tahun.


TAPI..produk milk booster bukanlah 100% yang membantu kerana anda perlu tahu dan faham hakikat bahawa menyusukan anak adalah perkara yang bersifat semula jadi dan memang fitrah manusia. Allah telah menciptakan setiap wanita yang mengandung dan melahirkan boleh menyusukan bayinya asalkan ada kemahuan dan niat sejak awal lagi. Kebanyakan wanita sekarang semuanya nak yang ekspress terutamanya wanita-wanita yang berkerjaya termasuklah saya satu ketika dahulu. Apabila dari awal otak dah set dengan "susu badan tak ada", "anak asyik menagis kerana tidak kenyang" dan lain-lain pemikiran negatif maka secara automatik kita sudah menghantar mesej salah kepada otak yang akhirnya menjejaskan pengeluaran susu ibu. Jangan lupa ye, setiap apa yang kita cakap dan minta adalah satu doa.

Setelah saya disahkan hamil memang saya dah pasang niat mahu menyusukan anak saya dengan susu ibu. Walau bagaimanapun, akibat daripada kekurangan ilmu penyusuan ini, saya jadi kelam kabut dan stress bila hari pertama melahirkan Hannah susu badan saya tiada. TIADA LANGSUNG! Semasa di wad bersalin pula memang Hannah dah pandai nak melekap saja dengan saya dan apabila diletak di katilnya mulalah dia menangis. Sedih hati seorang ibu bila di pemikiran ibu ni si anak sedang kelaparan. Akhirnya, terpaksa la juga singgah kedai beli susu formula setelah dibenarkan keluar hospital. Hari ketiga dah start mengurut. Lepas mengurut tu susu keluar memancut-mancut sampai baju asyik basah dan boleh buat stok lagi. Pada hari ketiga juga barulah Hannah dapat menikmati susu ibu yang pertama yang kaya dengan kolostrum. Alhamdulillah sekali lagi. Apa itu kolostrum? Nanti saya akan share di dalam entry seterusnya. In Shaa Allah.

Walaupun susu badan dah ada but still saya masih berikan Hannah susu formula sebab pemikiran cetek saya ni yang mana saya takut pengasuh Hannah tak dapat uruskan EBM dengan baik dan atas permintaan pengasuh Hannah juga untuk memberikan susu formula sebab katanya Hannah akan cepat kenyang. Saya hanya menyusukan Hannah sepenuhnya pada sebelah malam dan juga pada hari cuti. Sehinggalah saya bertukar pengasuh Hannah pada usia Hannah setahun. Ummi Hannah siap offer lagi untuk berikan Hannah susu EBM sekiranya ada stok. Alhamdulillah, dari situlah saya semakin bersemangat untuk buat stok EBM walaupun untuk bekalan harian sahaja dan walaupun ketika itu Hannah sudahpun makan makanan pejal. Setiap hari bekerja saya akan luangkan masa 5 hingga ke 15 minit untuk mengepam dengan konsisten sebanyak 3 kali sehari. Syukur daya dikurniakan seorang Pengurus yang memahami dan boleh bertolak ansur.

Bermula daripada pengasuh kedua lah saya mengamalkan Alfafa dan ESP untuk membekalkan tenaga dan juga membantu memperbanyakkan susu ibu. Sehingga kini saya mengamalkannya walaupun sudah tidak menyusukan Hannah lagi. Kini, saya masih lagi belajar, saya masih lagi menggali ilmu-ilmu berkaitan penyususan kerana saya sudah memasang niat dan keazaman untuk fully breastfeed anak yang kedua (jika dikurniakan rezeki oleh Allah untuk hamil zuriat yang kedua).

Kesimpulannya di sini, ibu-ibu perlu mempunyai ilmu dalam penyusuan ini dan jangan mudah berputus asa. Para ibu sendiri perlu memahami formula penghasilan susu ibu iaitu asas "supply and demand", menjadualkan waktu pengepaman, mengambil makanan yang berkhasiat, minum air masak yang mencukupi, menjaga pemakanan dengan diet yang seimbang dan menyerahkan 100% pergantungan hanya kepada Allah. Secara logiknya, jika badan ibu letih dan lesu serta stress sahaja memanjang, memang susu akan berkurangan. Jadi, si ibu memang perlukan milk booster atau suplemen sebagai salah satu ikhtiar untuk membantu ibu-ibu kembali bertenaga, sihat dan cergas agar penghasilan dan kepekatan susu ibu tidak terjejas.



GASTRIK BUKAN HALANGAN UNTUK BERPUASA


Gastrik adalah salah satu topik yang saya amat minati sebabnya saya juga mempunyai gastrik since sekolah menengah lagi. Lama kan? Gastrik saya semakin teruk bila saya sudah bekerja sebabnya saya ni termasuk kategori workaholic kot. Since saya mula2 kena gastrik until sekarang tak pernah sekalipun saya tinggalkan puasa kerana gastrik. Seperti yang telah saya ceritakan sebelum ini, gastrik bukanlah penghalang untuk saya menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan ini. Hopefully anda juga tidak menjadikan alasan gastrik untuk tidak berpuasa ye.


APAKAH PENYAKIT GASTRIK?


Gastrik adalah penyakit yang disebabkan oleh radang atau hiakisan pada dinding perut. Penyakit ini boleh terjadi secara mengejut (Gastrik Akut) atau terjadi secara perlahan (Gastrik Kronik). Keadaan ini terjadi disebabkan oleh jus asid perut yang berlebihan sehingga terjadinya radang atau hakisan di dinding perut.

PUNCA-PUNCA GASTRIK


Ada beberapa punca yang menyebabkan gastrik terjadi antaranya:
  • Jangkitan kuman (Helicobacter Pylori)
  • Pengambilan ubat tahan sakit secara berterusan.
  • Pengambilan makanan secara tidak menentu.
  • Peningkatan usia
  • Tekanan perasaan

SIMPTOM-SIMPTOM GASTRIK


Lain orang lain simptomnya. Antaranya adalah seperti:
  • Sakit pada bahagian atas perut. Tahap kesakitan ini mungkin akan kurang atau semakin teruk selepas pengambilan makanan.
  • Kembung perut.
  • Loya dan muntah.

Jika anda mengalami gastrik terutamanya di bulan Ramadhan ini sudah tentu akan mengganggu ibadah puasa kita. Walau bagaimanapun, jika sekiranya anda mengalami gastrik semasa berpuasa anda dinasihatkan untuk tidak terus berpuasa dan segera berjumpa doktor kerana jika dibiarkan masalah gastrik anda akan menjadi lebih teruk.

BAGAIMANA SAYA MENGATASI MASALAH INI?

Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.

Hubungi segera: 


FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse

pm/whatsapp/call : 012-3464964

WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali


Wednesday, July 1, 2015

DOAKAN KEJAYAAN "SPEEDY TIGERS" UNTUK KELAYAKAN SUKAN OLIMPIK DI BRAZIL 2016


Hati berdebar-debar tatkala menantikan detik 12 tengah malam untuk menonton The Speedy Tigers iaitu pasukan Hoki Malaysia yang akan berentap dengan India pada malam ini. Perlawanan antara Malaysia dengan India akan disiarkan secara langsung pada jam 12 tengah malam semestinya waktu Malaysia. Jom sama2 kita doakan kejayaan mereka agar dapat melayakkan mereka ke Sukan Olimpik Rio de Janeiro, Brazil pada tahun hadapan.

The Speedy Tigers
Gambar Ihsan: MStar

Menceritakan sejarah hoki ni saya sebenarnya memang tak minat sukan & tak tahu-menahu disiplin permainan hoki ni. Saya mula jatuh cinta dengan sukan hoki sebab Ex Boyfriend saya a.k.a my husband now selalu sangat bawak saya dating di Stadium Hoki. Hahahaa.. Tak sangka juga saya berkahwin dengan adik kepada Penjaga Gol Hoki Malaysia, Roslan Jamaluddin & abang kepada Izad Hakimi Jamaluddin. Until now jika ada perlawanan hoki yang melibatkan adik ipar & abang ipar saya, pastinya kami akan sampai ke tempat perlawanan jika ada kelapangan. Semua 7 beradik sebelah suami saya akan berkumpul untuk sama-sama menyaksikan perlawanan secara live.

Berada dalam keluarga hoki menyebabkan saya juga terjebak dengan hoki. Even my Hannah pun akan excited untuk melihat perlawanan daru mula sampai habis game. Tengoklah malam ni jam berapa agaknya my Hannah akan tidur. Sekaran pun dia dah standby depan TV dengan babahnya.

Ok, jom get ready depan TV untuk menyaksikan perlawanan The Speedy Tigers menentang pasukan India. Semoga kemenangan milik pasukan The Speedy Tigers. Saya pasti seluruh rakyat Malaysia mendoakan anda wahai The Speedy Tigers.

Good Luck Abang Iparku & Adik Iparku..

SALAM 15 RAMADHAN: KEKAL CERGAS DAN BERTENAGA SEPANJANG HARI

Assalamualaikum semua..

Pejam celik..pejam celik kita dah pun sampai ke pertengahan Ramadan iaitu dah pun 15 hari umat Islam menjalani ibadah puasa. Alhamdulillah, masih dipanjangkan usia & diberi kesempatan untuk bertemu lagi & menjalani ibadah puasa pada tahun ini.

Alhamdulillah juga pada tahun ni dapat sambut 1 Ramadan di rumah keluarga saya di Alor Setar Kedah bersama-sama ayah dan emak. Sayangnya satu-satunya adik saya tak dapat join bersama berikutan tidak mendapat cuti. Almaklum la, tinggal di Selangor memang tiada cuti untuk awal Ramadan kan. Saya & Mr. J memang dah lama planning cuti ni.

Macam biasa bila balik berpuasa di kampung halaman terasa best sebab dapat makan masakan ibunda tercinta selain daripada dapat ke bazar2 Ramadan yang superb best. Bazar Ramadan favourite saya of course la di depan Billion & juga di sekitar kawasan Stadium Darul Aman. Saya berkesempatan pergi ke bazar Ramadan dari 1 hingga 3 Ramadan. Biasa la kan di awal-awal Ramadan memang sangat sesak dengan lautan manusia pelbagai kaum. Tapi kali ni ada 1 air istimewa yg saya jumpa di bazar berhadapan dengan Billion iaitu Teh Ais "Green Tea". Teringat-ingat kesedapan air tu sampai sekarang. Menu favourite lain-lain tu biasa la macam bihun sup utara, ayam golek dan lain-lain. Tapi menu yang paling win semestinya air Teh Ais "Green Tea" & Teh Bunga Madu.

Berpuasa tahun ni rasa lebih bertenaga, sihat & cergas. Almaklum la saya ni ada gastrik kan. Haippp..gastrik bukan alasan untuk tidak berpuasa tau. Kawan office pun tegur muka glowing je, cergas je macam tak puasa. Alhamdulillah boleh bekerja seawal sahur hinggalah menutup mata untuk tidur. Saya sendiri rasa berbeza dengan Ramadan2 lepas sebab saya dah tak perlu berebut surau untuk take a nap di waktu rehat tengah hari yang hanya setengah jam itu. Kadang2 tak sedar pun dah sampai waktu rehat rupanya. hahaha..

Apa rahsianya?Jeng..jeng..jeng..takde yg istimewa pun. Selain daripada niat berpuasa & menjaga sahur saya juga amalkan & konsisten mengambil ESP, Ostematrix, Vitamin C & juga Peppermint Ginger Plus. Selain dari itu, saya juga amalkan pengambilan Lecithin & Alfafa Complex selepas berbuka. Alhamdulillah dah  masuk 15 hari puasa ni masalah gastrik takde pun menyerang & saya takde pun buat spare ubat-ubatan khas untuk gastrik. Alhamdulillah. Syukur Ya Allah.

Selain dari suplemen yang saya nyatakan tadi, bagi anda yang nak kekal cergas & bertenaga boleh juga amalkan 3 serangkai ni.

Produk Hot Shaklee



Seisi keluarga boleh amalkan 3 serangkai ni. In shaa Allah anda dapat lalui & laksanakan ibadah puasa dengan sempurna. Macam mana cara nak dapatkannya? Senang saja..Hubungi saya seperti details di bawah.

Hubungi segera: 


FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse

pm/whatsapp/call : 012-3464964

WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to ILHAMKU HANNAH VITAHOUSE
Designed by UMIESUEstudio 2016