Thursday, July 2, 2015

GASTRIK BUKAN HALANGAN UNTUK BERPUASA


Gastrik adalah salah satu topik yang saya amat minati sebabnya saya juga mempunyai gastrik since sekolah menengah lagi. Lama kan? Gastrik saya semakin teruk bila saya sudah bekerja sebabnya saya ni termasuk kategori workaholic kot. Since saya mula2 kena gastrik until sekarang tak pernah sekalipun saya tinggalkan puasa kerana gastrik. Seperti yang telah saya ceritakan sebelum ini, gastrik bukanlah penghalang untuk saya menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan ini. Hopefully anda juga tidak menjadikan alasan gastrik untuk tidak berpuasa ye.


APAKAH PENYAKIT GASTRIK?


Gastrik adalah penyakit yang disebabkan oleh radang atau hiakisan pada dinding perut. Penyakit ini boleh terjadi secara mengejut (Gastrik Akut) atau terjadi secara perlahan (Gastrik Kronik). Keadaan ini terjadi disebabkan oleh jus asid perut yang berlebihan sehingga terjadinya radang atau hakisan di dinding perut.

PUNCA-PUNCA GASTRIK


Ada beberapa punca yang menyebabkan gastrik terjadi antaranya:
  • Jangkitan kuman (Helicobacter Pylori)
  • Pengambilan ubat tahan sakit secara berterusan.
  • Pengambilan makanan secara tidak menentu.
  • Peningkatan usia
  • Tekanan perasaan

SIMPTOM-SIMPTOM GASTRIK


Lain orang lain simptomnya. Antaranya adalah seperti:
  • Sakit pada bahagian atas perut. Tahap kesakitan ini mungkin akan kurang atau semakin teruk selepas pengambilan makanan.
  • Kembung perut.
  • Loya dan muntah.

Jika anda mengalami gastrik terutamanya di bulan Ramadhan ini sudah tentu akan mengganggu ibadah puasa kita. Walau bagaimanapun, jika sekiranya anda mengalami gastrik semasa berpuasa anda dinasihatkan untuk tidak terus berpuasa dan segera berjumpa doktor kerana jika dibiarkan masalah gastrik anda akan menjadi lebih teruk.

BAGAIMANA SAYA MENGATASI MASALAH INI?

Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.

Hubungi segera: 


FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse

pm/whatsapp/call : 012-3464964

WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali


1 comment:

Unknown said...

Dulu masa sekolah mmg alami gastrik ni...tp skrg tkde dah...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2019

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI  buat semua kengkawan yang mengenali diri ini. Maaf zahir & batin daripada keluarga kecilku ini at...