Friday, July 3, 2015

5 BAHAYA KERINGKAN PAKAIAN DALAM RUMAH



Saya tahu mesti ramai antara kita yang sidai pakaian dalam rumah kan especially mereka-mereka yang bekerja. Almaklum la keluar rumah seawal pagi dan sampai rumah pula dah malam. 5 hari seminggu bekerja hanya punya hari minggu sahaja untuk selesaikan kerja rumah dengan lebih sempurna tetapi takkan nak tunggu hari minggu baru nak basuh baju kan? Kalau isirumah ramai mesti hari-hari bakul pakaian kotor akan penuh kan?

Sedangkan saya yang hanya tinggal bertiga pun hari-hari bakul pakaian kotor penuh. Nak tak nak memang terpaksa basuh pakaian 2 hari sekali dan semestinya sebelah malam. Memandangkan dirumah takde pengering jadinya terpaksa keringkan manually dengan menyidai pakaian di ampaian. Jadinya, kadang-kala sesudah subuh saya akan menyidai pakaian di luar rumah tetapi kadang-kala apabila terlalu mengejar masa atau hari mendung atau hujan memang saya akan menyidai pakaian di dalam rumah, di dalam bilik belakang. Bila hari mula mendung, rasa tak yakin nak biarkan pakaian disidai diluar memandangkan rumah yang baru saya duduki bulan March lepas masih belum dipasang awning.

Sambil membelek-belek majalah Mingguan Wanita, terbaca pula info bahawa menyidai atau menjemur pakaian dalam rumah boleh membawa kepada masalah kesihatan. So, saya kongsikan di sini info tersebut supaya dapat memberi manfaat dan menjadi rujukan di kemudian hari.

BEBERAPA ALASAN MENJEMUR PAKAIAN DALAM RUMAH BOLEH MENJEJASKAN KESIHATAN

  1. Boleh Mededahkan Diri Kepada Kanser
  • Risiko kanser ini datangnya daripada pelembut fabrik atau pakaian yang mempunyai kandungan acetaldehydes yang tinggi. So, lepas ni kita perlu mengambil tahu kandungan bahan tersebut dalam pelembut fabrik kesukaan kita sebab sudah semestinya kita akan menggunakan pelembut fabrik untuk memastikan pakaian kita berbau wangi dan segar.
       2. Pengaruh Alergi
  • Jika anda mempunyai masalah alergi pada kulit atau sebarang masalah yang melibatkan  gangguan pernafasan, maka anda perlu mengubah habit menjemur pakaian dalam rumah kerana udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria. Ini adalah salah satu faktir utama anda mengalami alergi seperti ruam dan gangguan pernafasan.
       3. Beracun
  • Pernah tak anda basuh pakaian lepas tu terlupa nak sidai untuk satu tempoh masa yang lama? Sesudah anda pulang dari kerja dan anda dapati pakaian tersebut sudahpun berbau busuk walaupun semasa anda membasuh tadi anda telahpun meletakkan pelembut fabrik. Itulah racunnya. kemudiannya, udara tersebut disedut dan lama-kelamaan akan memberi kesan buruk pada kesihatan anda tanpa anda sedari.
       4.  Penyakit Asma
  • Pengeringan pakaian di dalam ruangan rumah akan menyebabkan peningkatan kelembapan dan secara tidak langsung akan menyebabkan peningkatan pada debu. Ini adalah satu alasan utama yang menyebabkan asma dan alergi.
      5. Lemahan Sistem Ketahanan Tubuh
  • Jika anda selalu melaksanakan aktiviti menjemur pakaian dalam rumah, lama-kelamaan akan menyebabkan sistem ketahanan tubuh anda menjadi lemah. So, adalah tidak pelik sekiranya anda atau keluarga sering diserang selesema, batuk ataupun demam dan juga penyakit-penyakit lain.
Kesimpulannya di sini, kita perlulah memaksimakan aktiviti menjemur pakaian di dalam rumah jika kita sayangkan keluarga kita. Saya akui, kadang-kala atas sebab-sebab tertentu kita terpaksa menjemur pakaian kita di dalam rumah kerana bukannya semua dari kita mampu atau gemar untuk ke dobi untuk mencuci kering pakaian. Sebagai seorang wanita perlulah sedaya upaya memastikan yang terbaik buat keluarga kita.

Gambar Ihsan: Google

5 comments:

diana said...

Ohhh baru saya tahu bahayanya.. trima kasih dibatas perkongsian maklumat.

Akmal Rusydi said...

bahaya rupanya jemur baju kat dalam rumah ni. Lepas ni kena elakkan lah jemur baju kat dlam bilik..

ummu hanan said...

Alamak, tak tau pun sebenarnya kite terdedah dengan pelbagai risiko bile jemur baju dalam rumah..huhu. Dulu selalu buat juga..huhu

NurFatihah Che Daud said...

Ooo...baru tau...mmg selalu pun sidai baju dalam rumah...lepas ni kene la sidai kat luar je

afiqah said...

Baru tahu rupanya ada kesan buruk bila jemur baju dlm rumah..lpsni kena elakkan la.tq for sharing..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to ILHAMKU HANNAH VITAHOUSE
Designed by UMIESUEstudio 2016