Monday, July 6, 2015

5 KHASIAT TELUR KUNING YANG MEMBERI KEBAIKAN KEPADA KESIHATAN




Kebanyakan daripada kita ada yang tak suka makan kuning telur kan? Anak saya, Hannah pun tak suka makan kuning telur dalam telur rebus kecuali kalau di buat telur dadar, telur mata atau telur separuh masak baru Hannah makan. Hairan juga sebab sebelu ni dia minat sangat telur kuning sampai berebut dengan orang lain. Haaa..mungkin selera sudah berubah kot. apa-apa pun anda perlu tahu bahawa telur kuning ni banyak khasiatnya tau. Antaranya:
Kaya Nutrisi
  • Untuk pengetahuan anda, bahagiankuning telur lebih banyak mengandungi nutrisi berbanding putih telur. Hampir 90% zat dan nutrisi terselit dalam kuning telur. Putih telur hanya mengandungi protein. Rupanya khasiat sebiji telur tersembunyi disebalik telur putih.

Kaya Dengan Vitamin K
  • Jarang untuk kita peroleh Vitamin K menerusi sayur dan buah tetapi anda boleh 'rebut'vitamin jenis ini dalam kuning telur. Vitamin K jarang ditemui pada sayur dan buah sebaliknya anda boleh perolehinya daripda kuning telur. vitamin K sangat diperlukan untuk kekuatan tulang dan membantu mencegah Osteoporosis. So, lepas ni kalau makan telur janganlah dibuang telur kuning tu ye.

Otak Sihat
  • Kuning telur juga mempunyai Vitamin B-Complex yang tinggi. Oleh kerana itu, jika anda makan kuning telur pastinya dapat meningkatkan kecerdasan otak. Khasiat ini diperlukan untuk mencegah tekanan dan alzheimer.

Penurunan Berat Badan
  • Mitos ada menyatakan bahawa apabila makan telur kuning akan menyebabkan berat badan naik dan tinggi kolestrol. Sebaliknya kuning telur kaya dengan nutrisi dan dapat meningkatkan energi tubuh walaupun anda tidak makan banyak, hasilnya kalori tubuh anda dapat digunakan secara efektif.

Mencegah Kanser Payudara
  • Seperti yang para wanita sedia maklum kanser payudara amat digeruni. Istimewa untuk wanita, kuning telur adalah ubat pencegah kanser payudara kerana mengandungi selenium. Nutirisi ini mencegah tumbuhnya sel kanser pada payudara dan mencegah kanser usus besar.
Walau bagaimnapaun, pengambilan telur kuning berlebihan juga akan membawa mudarat kerana ia juga mempengaruhi kadar kolestrol dalam tubuh kita. Makan secukupnya dan tidak lebih 2 biji telur sehari.

Tetapi ada juga sesetengah daripada kita yang tidak suka telur. jadi, daripada mana kita boleh dapatkan nutrisi yang ada dalam telur seperti Vitamin K, B- Complex dan selenium? Selain daripada sayuran, buah-buahan dan sumber-sumber makanan lain, cara yang paling mudah untuk kita peroleh nutrisi tersebut semestinya daripada pengambilan B-Complex Shaklee dan Ostematrix Shaklee.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, hubungi segera: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse

pm/whatsapp/call : 012-3464964

WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali

4 comments:

Unknown said...

Suke makan telur goreng yg kuningnye cair2 gitu...letak kicap...sedapnye...

Unknown said...

Suke makan telur goreng yg kuningnye cair2 gitu...letak kicap...sedapnye...

Unknown said...

Suke makan telur goreng yg kuningnye cair2 gitu...letak kicap...sedapnye...

Suzaini Ismail said...

Bagus tu Fatiha. Sayang kalau tak makan kuning telur tu sebab memang banyak khasiatnya kan.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2019

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI  buat semua kengkawan yang mengenali diri ini. Maaf zahir & batin daripada keluarga kecilku ini at...