Saturday, July 4, 2015

PETUA MUDAH MEMBERSIHKAN KOTORAN TANPA MELENGUHKAN TANGAN


Petua membersihkan Kotoran di dapur

Dapur dengan wanita memang tidak dapat dipisahkan. Eh, ke ada wanita yang tak suka masuk dapur? Saya yakin memang ada wanita sebegitu tetapi kita abaikan sahaja sebab hari ini saya nak berkongsi petua-petua mudah untuk membersihkan kotoran terutamanya di dapur tanpa melenguhkan tangan. Antara petua-petua yang telahpun saya cuba adalah seperti berikut:

1.  SERBUK PENAIK

Serbuk penaik boleh digunakan untuk membersih kotoran-kotoran degil di dapur. Caranya mudah sahaja iaitu dengan menuang serbuk penaik dan air secukupnya di atas kuali. Biarkan lebih kurang 15 minit. Serbuk penaik ini dikatakan mampu menanggalkan kotoran dengan cepat.

2.  CUKA

Seperti yang kita sedia maklum cuka ni bersifat tajam dan mampu menghakis. Cuka perlu dituangkan di atas periuk atau kuali yang berminyak. Biarkan selama 10 minit sebelum anda menggosok dengan sabun.

3.  PANASKAN PERIUK

Jika kotoran masih terlekat, anda mungkin boleh mencuba untuk memanaskan kembali periuk atau kuali supaya minyak mencair terutamanya lemak-lemak makanan. Selepas itu, tuangkan air suam dan bersihkan dengan sabun dan air suam.

4. GUNAKAN BASIC H

Sekarang segala kerja rumah saya terutamanya di dapur menjadi mudah dan lebih yakin kerana kandungannya adalah semulajadi & selamat. Saya dah tak risau sekiranya anak saya Hannah hendak menolong saya membersihkan pinggan atau botol susunya kerana Basic H tidak mengandungi kandungan bahan kimia yang merbahaya seperti phospate yang mungkin boleh membahayakan kanak-kanak jika terkena mata dan sebagainya. Basic H dihasilkan daripada bahan-bahan yang berasal daripada kelapa dan jagung.


Oleh yang demikian, sangat sesuai digunakan oleh mereka yang alergik terhadap sabun dan lain-lain bahan pencuci. Kegunaan Basic H adalah 1001 macam. Penggunaan Basic H juga amat menjimatkan kerana sehingga kini setelah 3 bulan menggunakannya untuk menyelesaikan pelbagai urusan surirumah masih belum habis separuh botol.

Kesimpulannya, kita mempunyai banyak pilihan dalam apa jua yang kita lakukan. Jika ada produk yang selamat digunakan seisi keluarga apa salahnya kita mencuba kan?

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk semua.

Hubungi segera: 

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse
pm/whatsapp/call : 012-3464964
WeChat : amerainies


***COD sekitar Bukit Beruntung, Rawang, Rasa, Serendah, Batang Kali

8 comments:

Nila Anggraini said...

Basic h memang terbaik untuk mencuci segala perlengkapan dirumah. Manfaat basic h sangat banyak. Perlu bagi ibu sedia sebotol dirumah. Memang bermanfaat sekali.

Nila Anggraini said...

Basic h memang terbaik untuk mencuci segala perlengkapan dirumah. Manfaat basic h sangat banyak. Perlu bagi ibu sedia sebotol dirumah. Memang bermanfaat sekali.

Unknown said...

Basic h memang terbaik...1001 kegunaan.mudahnya di dapur

Akak Coway said...

Sejak ada basich ni lupa dah yang lain2. Hehe. Lagipun dia jimat, hanya beberapa titik kesan degil tanggal

akmal rusydi said...

memang saya dah jatuh cinta dengan basic-H ni..Tak perlu risau lagi tangan kasar sebab basic-H ni semulajadi.

ummu hanan said...

Woww bagus tips ni.. Tapi, sekarang ni sejak ada Basic H, sy pun tak payah susah lagi nak menyental teruk-teruk kerja kt dapur..hehe. Mudah sungguh jadinya kerja di dapur..^_^

permatamama said...

owh..yes..basic H ni kena bawa balik kampung masa raya ni then promote dekat makcik-makcik jiran tetangga supaya memudahkan kerja harian mereka..good info..

Unknown said...

Basic h mmg sesuai untuk kegunaan harian...lebih2 lagi ada anak kecik yg suka conteng2 dinding rumah...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2019

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI  buat semua kengkawan yang mengenali diri ini. Maaf zahir & batin daripada keluarga kecilku ini at...