Monday, October 13, 2014

PETUA MELEGAKAN HIDUNG TERSUMBAT

Hari ni saya nak share sikit petua tradisional yang selalu saya amalkan untuk anak saya bila dia selsema dan hidung tersumbat. Sedih & tak senang duduk dibuatnya apabila melihat anak kita resah gelisah akibat hidung tersumbat kan? Selalunya anak saya ni kalau dia selsema automatik hidung pun tersumbat. Kalau dah hidung tersumbat pastinya tidur malam pun tak lena. Bukan setakat anak yang tidur tak lena, ibu bapa pun turut sama bermata panda. Betul tak?

Petua ni bukan setakat diamalkan untuk anak saya malahan saya juga turut mengamalkannya. Alhamdulillah, so far memang sesuai dan berjaya kerana mampu memberi rasa selesa pada hidung & dapat bernafas dengan baik dan yang pastinya dapat memberikan tidur yang lena.

Apakah yang saya gunakan? Semestinya korang kenal kan dengan KUNYIT HIDUP. 

Kunyit Hidup
Kunyit Hidup
Ye, saya hanya gunakan kunyit hidup ni untuk meredakan hidung tersumbat denga cara mengasah kunyit tersebut kepada tapak lesung batu atau boleh juga guna belakang pasu yang bersih. Kemudian ambil serbuk atau air kunyit tersebut dan sapukan disekeliling hidung dan juga batang hidung. tapi jangan pula biarkan air kunyit tersebut meleleh masuk ke hidung anak ye.

Jangan lupa mencuba petua ni ye untuk anak-anak yang menglami masalah hidung tersumbat & selsema ni.


No comments:

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2019

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI  buat semua kengkawan yang mengenali diri ini. Maaf zahir & batin daripada keluarga kecilku ini at...