Monday, October 20, 2014

5 NUTRISI PENTING UNTUK ANAK

Assalamualaikum & selamat malam semua...

Selamat berhujung minggu bersama keluarga. Harini saya nak share sikit info ringkas untuk manfaat bersama. Melihat pada tajuk apakah 5 nutrisi penting untuk anak-anak kita.

 

KETAHUI 5 NUTRISI PENTING UNTUK ANAK

1.  KALSIUM

Sumber Kalsium

  • Kalsium sangat baik untuk tubuh kerana berfungsi untuk menguatkan otot, mengekalkan penghasilan tenaga & menguatkan jantung. Kalsium juga dapat menguatkan tulang & mengelakkan anak daripada risiko tekanan darah tinggi. Jangan ingat orang dewasa sahaja boleh diserang darah tinggi ye ibu bapa..Anak-anak pun boleh mendapat darah tinggi.
  • Kalsium boleh diperoleh daripada susu, produk tenusu, buah-buahan & sayur-sayuran. 
2.    MAGNESIUM

Sumber Magnesium


  • Merupakan salah satu nutrien yang penting & pengambilannya yang mencukupi memberi banyak faedah.
  • Antara faedah ialah memberi kemampuan jantung, mengekalkan sistem imunisasi tubuh, meningkatkan penghasilan tenaga & membina tulang yang sihat.
  • Sumber magnesium adalah sayuran hijau, kekacang & gandum.
3.   SERAT

Sumber Serat

  • Pengambilan serat yang mencukupi amat penting untuk sistem penghadaman kanak-kanak.
  • Serat juga dapat membantu mengelakkan anak daripada serangan jantung, masalah kolestrol, tekanan darah tinggi & memastikan berat anak kita berada dalam lingkungan yang sepatutnya.
  • Antara makanan yang tinggi kandungan serat adalah seperti bijirin sarapan pagi, sayur-sayuran & buah-buahan.
4.   VITAMIN D

Sumber Vitamin D

  • Sangat baik untuk sistem imunisasi anak-anak kita agar mereka tidak mudah dijangkiti penyakit.
  • Ianya juga membantu meningkatkan pertumbuhan & kekuatan tulang kanak-kanak.
  • Vitamin D boleh diperolehi dengan mudah dari ikan & susu.
5.   VITAMIN E

Sumber Vitamin E

  • Pengambilan Vitamin E  boleh mengelakkan anak-anak kita daripada radikal bebas.
  • Ianya juga dapat membantu membina sistem imunisasi badan & mengekalkan metabolisme
  • Ianya dapat diperoleh dari sayuran hijau seperti bayam.
Semoga entry ini bermanfaat untuk semua ibu & bapa. Tetapi saya tahu & faham bukan mudah sebenarnya untuk memastikan anak-anak kita memperoleh 5 nutrisi penting seperti yang diterangkan di atas bukan? Mesti korang akan berasa risau kalau anak-anak tidak mendapat nutrien yang secukupnya.

Jangan risau..saya ada solutions nya kerana saya juga menghadapi situasi yang sama dimana pada 1 tahap ketika Hannah berumur dalam lingkungan 1 hingga 2 tahun dia sangat memilih makanan. Sayur taknak, ikan pula memilih, buahan-buahan langsung tak bersentuh, begitu juga susu formula walaupun pada ketika itu Hannah masih menyusu.


Akhirnya saya memilih untuk mencampurkan MEALSHAKES SHAKLEE bersama-sama susu dalam botolnya. Alhamdulillah, selepas seminggu pengambilan saya sudah nampak hasilnya. Hannah dah minta nasi setiap hari, minum air putih lebih banyak & lebih cergas & cerdas melalui hariannya.



MEALSHAKES SHAKLEE mempunyai nutrien lengkap bagai Multivitamin untuk kanak-kanak. Saya sarankan kepada ibu bapa yang mempunyai masalah seperti saya yang risaukan anak-anak tidak mendapat nutrien & khasiat yang sepatutnya untuk mencuba MealShakes ni.


Hubungi segera:

FB Page: Ilhamku Hannah Vitahouse
pm/whatsapp/call : 012-3464964
WeChat : amerainies


No comments:

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 2019

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI  buat semua kengkawan yang mengenali diri ini. Maaf zahir & batin daripada keluarga kecilku ini at...